Діяльність ГО “ЛІіС” підтримується
Міжнародними програмами Лісової служби США


«Незаконні рубки: правовий вимір проблеми та стан правозастосування»

«Незаконні рубки: правовий вимір проблеми та стан правозастосування»

Дата :

Категорія :

Автор :

16.07.21

Новини

Лісові ініціативи і cуспільство

Близько третини всього суходолу нашої планети вкривають ліси, однак,  майже 13 млн. га лісів щорічно зникає. За даними Інтерполу,  обсяги доходів від злочинної діяльності у цьому секторі займають третє місце у світі. Зменшення площі лісів поряд із збільшенням викидів  парникових газів у атмосферу планети є однією із причин  глобальних кліматичних змін, які ми відчуваємо вже сьогодні. Саме тому ця проблема потребує серйозної уваги усіх країн світу.

 


15 липня під егідою FSC Україна (яка представляє міжнародну неурядову некомерційну організацію  Forest Stewardship Council (FSC), що перекладається як Лісова опікунська рада) відбулось засідання провідних науковців і експертів, представників органів законодавчої і виконавчої влади, місцевого самоврядування,  бізнесу, громадських організацій задля обговорення питань правового врегулювання проблеми незаконних рубок та пов’язаних із цим ризиків у контексті національних пріоритетів та євроінтеграційних устремлінь. 

 


Зокрема, увага була прикута до обговорення  масштабів незаконних рубок в Україні, судової практики вітчизняної правової системи, а саме Постанови Пленуму Верховного Суду України “Про судову практику у справах про злочини та інші правопорушення проти довкілля” - незаконні лісозаготівлі охоплюють цілий спектр законодавчих порушень. Зокрема, визнається незаконною порубка дерев і чагарників, вчинена:

- без відповідного дозволу;  

за дозволом, виданим із порушенням чинного законодавства;

- до початку чи після закінчення встановлених у дозволі термінів;

- не на призначених ділянках чи понад установлену кількість;

- не тих порід дерев, які визначені в дозволі;

- порід, вирубку яких заборонено. 


Однак, фахівці вказують, що чіткого визначення що таке  “незаконна порубка дерев” у законодавчих актах немає, а також на те, що і цього тлумачення не достатньо щоб ефективно захищати ліси від незаконних рубок в  умовах сьогодення.

 


“Дискусійними є питання віднесення до категорії незаконних окремих рубок, під час яких відбуваються суміжні порушення законодавства, приміром, земельного, природоохоронного, законодавства про охорону праці, протипожежного тощо. За їхніми наслідками шкода безпосередньо лісу не завдається, зазвичай у таких випадках прямих порушень законодавства під час видавання лісорубного квитка та проведення рубок не допускають. Порушення пов’язані, приміром, із такими етапами лісогосподарської діяльності: трелювання деревини водотоками; внаслідок рубки через деякий час завдано ерозії ґрунтів; після проведення проведено спалювання порубочних решток із порушенням термінів тощо. У вітчизняній судовій практиці прецедентів нарахування шкоди за такі рубки немає, оскільки немає правових підстав для нарахування такої шкоди, або апріорі – не завдано шкоди від такої рубки”, - йдеться у аналітичному звіті експерта із лісового права Олега Сторчоуса (https://bit.ly/3z4xZft).

 

Представник  ГО "ЛІіС", Дмитро Карабчук, під час обговорення зокрема зазначив, що з метою підвищення охорони лісів від незаконних рубок необхідно приділяти увагу всім аспектам роботи державних інституцій в Україні, а саме:


1. Покращувати правове регулювання. Для чого внести зміни до законодавчих актів, які чіткіше випишуть проблему і внесуть дієву відповідальність за її настання. 


2. Здійснювати регулярний моніторинг проблеми, як державний (за допомогою контролюючих органів) так і сприяти розвитку незалежного громадського моніторингу за законністю вирубок лісів. З цією метою необхідно впроваджувати всі можливі принципи прозорості у діяльність лісокористувачів. Запровадити статистичну звітність усіх лісокористувачів про обсяги незаконних рубок лісів та інших лісопорушень, а також надавати інформацію про їх відшкодування.


3. Підвищувати ефективність правозастосування правоохоронною системою. Адже станом на сьогодні кількість завершених та переданих до суду справ правоохоронними органами є значно низькою (<10% від тих які потрапляють на розслідування), а судові вироки іще меншими (<10% від тих які потрапляють на розгляд), відсоток відшкодованих призначених судом збитків сягає лише близько 1%.


Детальніше з перебігом подій, які відбулись під час круглого столу можна ознайомитись у публікації організаторів. 

 


Зі свого боку фахівці, яких об’єднує ГО “ЛІіС” пропонують:

 

1. Внести поняття «незаконна порубка» і «незаконно добута деревина» у законодавство


Незаконна порубка дерев і чагарників - це вирубка дерев і чагарників вчинена: без відповідного дозволу; за дозволом, виданим із порушенням чинного законодавства; до початку чи після закінчення встановлених у дозволі строків; не на призначених ділянках чи понад установлену кількість; не тих порід дерев, не тих розмірів дерев, не тієї категорії технічної придатності, які визначені в дозволі; порід і окремих дерев, вирубку яких заборонено.

 

Незаконно добутою деревиною є деревина, отримана внаслідок незаконних рубок (порубки), а також деревина, яка не була облікована постійними лісокористувачами у встановленому порядку, або без відповідних документів, що підтверджують законність її заготівлі, придбання чи транспортування.”

 

2. Підвищити величину розміру відшкодування збитків

Внести у існуючі нормативно-правові акти додатковий коефіцієнт для визначення розміру відшкодування збитків, завданих вирубкою цінних з економічної точки зору порід дерев - залежно від виду, об’єму і ринкової вартості деревини. Часто  вартість деревини цінних та рідкісних порід, які чорні лісоруби вирубують не компенсується узаконеними розрахунками, тому для реального збереження цих видів потрібно щоб компенсація була у рази вищою за ринкову вартість деревини.

 

3. Ввести додаткову кримінальну відповідальність у існуюче законодавство (доповнивши ст.246 ККУ) за: 

- вчинення самовільної рубки, яка не спричинила істотної шкоди, але групою осіб за попередньою змовою;

- дії, вчинені особою, яка впродовж одного  року не менше  двох разів була притягнена до адміністративної відповідальності за одне з наступних порушень: незаконна порубка і пошкодження дерев або чагарників; перевезення, зберігання незаконно зрубаних дерев (тобто особа втретє порушила законодавство);

- купівлю чи будь-яке інше прийняття на зберігання суб’єктами господарювання необробленої деревини від фізичних осіб, які не є суб’єктами господарювання або власниками лісів, чи ці ж дії щодо необлікованої в установленому порядку на час затримання деревини від суб’єктів господарювання або власників лісів краються штрафом від сто до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк від одного до двох років, або позбавленням волі на той самий строк.


Оскільки існуюча адміністративна відповідальність не зупиняє правопорушника від вчинення багатьох “малих” вирубок дерев впродовж  нетривалого періоду часу.


4. Удосконалити систему електронного обліку деревини, яка повинна розповсюджуватись на всіх користувачів та перевести усі облікові та договірні операційні процеси в електронний формат, включно із впровадженням електронного сертифікування продукції виробленої із деревини. Більше на цю тему за посиланням: https://bit.ly/2U5Q2Dz.


5. Встановити юридичну відповідальність за придбання незаконно добутої деревини:

- доповнити КУпАП статтю 88-3 Порушення законодавства про обіг деревини - Купівля чи інше приймання суб’єктами господарювання необробленої деревини у фізичних осіб, які не є суб’єктами господарювання або власниками лісів, чи ці ж дії щодо необлікованої в установленому порядку на час затримання деревини від суб’єктів господарювання або власників лісів та передбачити накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян із конфіскацією необробленої деревини та транспортного засобу.


- доповнити КУпАП статтю 265-5 Вилучення речей та інших знарядь при порушенні законодавства про обіг деревини: "Транспортний засіб, незаконно добута деревина, інші знаряддя, що можуть бути об'єктом правопорушення законодавства про обіг деревини вилучаються та зберігаються до розгляду справи про адміністративне правопорушення у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України за погодженням із Державною судовою адміністрацією України, а після розгляду справи, залежно від результатів її розгляду, їх у встановленому порядку конфіскують, або повертають володільцеві, або знищують, чи реалізують".


- доповнити Кримінальний кодекс України статтею  59-1. Конфіскація майна при порушенні законодавства про обіг деревини: "Покарання у виді конфіскації майна при встановленні факту купівлі чи іншому прийманні суб’єктами господарювання необробленої деревини у фізичних осіб, які не є суб’єктами господарювання або власниками лісів, чи ці ж дії щодо необлікованої в установленому порядку на час затримання деревини від суб’єктів господарювання або власників лісів в розмірі, що перевищує двадцять неоподатковуваних мінімумів, полягає в примусовому безоплатному вилученні у власність держави всього або частини майна, яке є власністю засудженого. Якщо конфіскується частина майна, суд повинен зазначити, яка саме частина майна конфіскується, або перелічити предмети, що конфіскуються".

Рекомендовано

Комунальні лісгоспи порушують вимоги Закону України “Про доступ до публічної інформації” Новини 24.09.2021

Комунальні лісгоспи порушують вимоги Закону України “Про доступ до публічної інформації”

В серпні ГО “ЛІіС” розпочала моніторинг публічності і прозорості діяльності лісокористувачів України. Встановлено значні порушення вимог Закону України “Про доступ до публічної інформації”.

Вебінари: «Як відрізнити нелегальні рубки від легальних і допомогти зберегти ліс» Події 20.09.2021

Вебінари: «Як відрізнити нелегальні рубки від легальних і допомогти зберегти ліс»

ГО “ЛІіС” запрошує активних природолюбів взяти участь у вебінарах: «Як відрізнити нелегальні рубки від легальних і допомогти зберегти ліс».

Які мають бути законні дії працівників установ ПЗФ при виявленні пнів незаконно зрубаних дерев Відповіді на питання 17.09.2021

Які мають бути законні дії працівників установ ПЗФ при виявленні пнів незаконно зрубаних дерев

Відповідно до ст. 60 Закону України “Про природно заповідний фонд України” охорона установ ПЗФ покладається на службу державної охорони природно-заповідного фонду України.

Дні відкритих дверей у Екоцентр Лоцентум Новини 08.09.2021

Дні відкритих дверей у Екоцентр Лоцентум

Приходьте 11 – 12 вересня з11.00 до 15.00 год на дні відкритих дверей  у Львівський обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді.